بارها پیش آمده که ادمینها و طراحان وردپرس و دیگر افراد با تخصصهای مشابه با لفظ سیستم مدیریت محتوا که به صورت مخفف CMS نام دارد، برخورد کردهاند. اما خیلی پیش نیامده که به دنبال مفهوم این کلید واژه رفته و با مبانی آن آشنا شوند. ما در این مقاله کوتاه سعی کردیم به سادهترین زبان ممکن CMS را توضیح داده و انواع آن را برشمریم، در ادامه با ما همراه باشید.
تعریف سیستم مدیریت محتوا (CMS)
سیستم مدیریت محتوا که اغلب به اختصار CMS نامیده میشود، نرم افزاریست که به کاربران کمک میکند تا بدون نیاز به دانش فنی تخصصی، محتوا را در یک وب سایت ایجاد، مدیریت و اصلاح نمایند. به زبان سادهتر، سیستم مدیریت محتوا ابزاری است که به شما کمک میکند، بدون نیاز به نوشتن همه کدها از ابتدا (یا حتی بدون دانش کدنویسی) یک وب سایت را ساخته و از آن بهرهمند شوید.
نحوه کارکرد CMS
برای اینکه به شما ایدهای درباره نحوه عملکرد یک سیستم مدیریت محتوا بدهیم، با هم یک مثال را مرور میکنیم؛ فرض کنید میخواهیم یک نوشته را بدون سیستم مدیریت محتوا انتشار دهیم برای این کار باید یک فایل HTML ثابت را نوشته و آن را در سرور خود آپلود کنیم.
اگر شما دانش این کار را نداشته باشید، به نظر این کار پیچیده و زمانبر میآید. حال همین مثال را با یکی از سیستمهای مدیریت محتوا مانند وردپرس انجام خواهیم داد. برای این کار کافیست که محتوای خود را در رابط وردپرس که شبیه ورد است نوشته و دکمه انتشار آن را بزنید، به همین سادگی!
به طور مشابه، برای آپلود و مدیریت رسانهها مانند تصاویر، به جای اینکه نیاز به تعامل مستقیم با وب سرور داشته باشید، فقط میتوانید کتابخانه رسانه را مرور کنید. از طرفی سیستم مدیریت محتوا فقط یک رابط مدیریت سمت سرور نیست و حتی ظاهر وب سایت خود را نیز میتوانید با آن مدیریت نمایید.
اجزای تشکیل دهنده سیستم مدیریت محتوا (CMS)
در یک سطح فنیتر، یک CMS از دو بخش اصلی تشکیل شده است:
۱ ) برنامه مدیریت محتوا Content Manegment Application که این امکان را فراهم میکند که محتوا را اضافه و مدیریت کنید.
۲) برنامه تحویل محتوا Content Delivery application که این فرآیند پشت صحنه است. یعنی محتوایی را که در CMA وارد میکنید میگیرد، آن را به درستی ذخیره کرده و برای بازدیدکنندگان شما قابل مشاهده میکند.
این دو زیر سیستم با هم نگهداری وب سایت شما را آسان میکنند.
معروف ترین CMS
وردپرس بیش از ۶۵.۱ درصد از سهم بازار را در وب سایتهایی با CMS شناخته شده vh در اختیار دارد. توجه داشته باشید که وقتی از “وردپرس” نام میبریم، در مورد WordPress.com صحبت نمیکنیم. در عوض، ما بر WordPress.org متمرکز شدهایم، این دامنه میزبان سیستم مدیریت محتوای وردپرس منبع باز میباشد.
از دیگر سیستمهای محبوب میتوان به جوملا، دروپال، مجنتو، اسکوار اسپیس، wix و TYPO3 اشاره نمود.
همچنین سیستمهای مدیریت محتوای کمتر شناختهای نیز وجود دارند که بازار مشتریان خود را برای شرکتهایی با سایز بزرگ قرار دادهاند که معمولا پر هزینه هستند.
با سیستم های مدیریت محتوا چه سایت هایی را می توان تولید کرد
اکثر سیستمهای مدیریت محتوا امروزه بسیار انعطاف پذیر هستند. در حالی که برخی وجود دارند که بر روی یک کاربرد خاص تمرکز میکنند. برای مثال Magento تمرکز خود را در تجارت الکترونیک قرار داده است. اما اکثر سیستمهای مدیریت محتوای محبوب میتوانند، برای ایجاد هر نوع وب سایت مورد استفاده قرار گیرند.
برای مثال شما میتوانید سایتهایی با موضوع وبلاگ، فروشگاه اینترنتی، فروم، سوشیال نتورک، آنلاین کورسها، سیستمهای عضویت و پورتفولیو از جمله انواع وب سایتهایی هستند که میتوان با سیستمهای مدیریت محتوا ایجاد کرد.
بهترین پلتفرم CMS چیست؟
این سوال کمی گمراه کننده است و بیشتر شبیه این است که بپرسیم کدام طعم بستنی بهترین است؟
مطمئناً، همه پاسخ خود را دریافت کردهاید، ارائه یک استدلال واقعی برای اینکه یک سیستم مدیریت محتوا در ۱۰۰٪ موارد بهترین است کمی دشوار است.
با این حال، کاری که میتوانیم انجام دهیم این است که به اعداد و ارقام بازگردیم و پیشنهاد کنیم که دلیلی وجود دارد که وردپرس چنین سهم غالبی از بازار سیستم مدیریت محتوا دارد و جامعهی بزرگتری بر روی نیازهای مشتریان بر اساس این سیستم متمرکز هستند، پس بهترین این است.
سعی میکنیم در پستهای آینده مقایسه عمیقتری بر این سیستمهای مدیریت محتوا ارائه دهیم.